метро у Лондоні цього року виповнилося 150, хоча це не робить його якимось особливо старовинним - виглядає доволі сучасно і доглянуто. Є багато ліній, але оплата все одно залежатиме від того, скільки так званих "зон" перетинається за поїздку. І під "перетинається" я маю на увазі не "проїжджається", а відстань між двома точками - де ви зайшли і вийшли з метро. Таких зон є 7 або 9: перші 7 - це самого Лондона, а 8 та 9 - це вже з вокзалами містечок поза Лондоном. Ще для оплати враховується час поїздки. І тип оплати. І кількість ще є (тут не зрозуміло навіть мені до кінця) - максимальна ціна за усі поїздки у межах одного дня... звучить складно? але це не так! отже, приклади!
для початку - тип оплати. Ви можете купити собі разовий квиток за готівку, але він буде значно (в 2 рази) дорожчий, аніж звичайний проїзд (це, напевно, лише для туристів на 1 день, бо навіть якщо ви турист, але на 2 дні, разові квитки брати невигідно! категорично). Інший варіант - це oyster card (так-так, вам не причулося, тут йдеться про устриці) - за 5 фунтів ви купуєте карточку, на яку можна покласти будь-яку суму грошей і користуватися нею при оплаті проїзду (і не лише у метро, але й в автобусах та деяких міжміських поїздах). Її можна поповнювати на будь-яку суму в касах (з допомогою "тьоті" - це якщо вам бракує особистого контакту), в автоматах (які приймають готівку та/або картки) і навіть online. Остання опція – це мати проїздний квиток. Але, як ми з Петром порахували, його ціна дорівнює ціні проїзду туди-назад щодня за певний проміжок часу (наприклад, на 7 днів: 2.10 (ціна разового проїзду в зоні один) помножити на 2 (бо туди-назад) помножити на 7 (бо на 7 днів) дорівнює 29.4, а проїзний коштує 30.4. Ну, тобто, вигода з'являється, якщо вам їхати більше аніж одну зону, або більше аніж туди-назад удень)
якщо ви купуєте разовий квиток готівкою, то готуйтеся заплатити 4.50 для поїздок між трьома зонами в будь-якій конфігурації, і вже 5.50 за проїзд між чотирма (далі дорожче, але то вже не так цікаво). Якщо ж ви маєте oyster card, то для проїзду в межах першої зони (не однієї, а саме першої) ціна буде 2.20 в час пік і 1.70 в будь-який інший час (непіковий час - це між 9.30 та 16.00 і після 19-ої), а проїзд в межах другої зони (саме другої) коштує 1.70 в час пік та 1.50 в інший час. Проїзд між зонами 1-2 коштуватиме 2.40 або 1.90, а між 4-5 відповідно 2.00 або 1.70. Проїхатися від першої до сьомої зони можна за 5.70 (або 3.90 у непіковий час). Зона 1 - це центр, і чим далі від центру, тим дешевше їздити в межах однієї чи двох зон, але й тим дорожче (та довше) доїхати до центру
тепер про максимальну сплату за день - це скільки ви можете витратити на усі поїздки за день в межах певної відстані. Скажімо, вам тре проїхати автобусом в зоні 1 до станції метро, тоді 3 метро станції і знову автобусом. І ще назад. І все у межах першої зони. Ціна в одну сторону, наприклад, 5 фунтів - але за день в межах зони 1 ви витрачаєте максимально лише 8.40, якщо зайшли хоч в один транспорт в час пік, або 7.30 - якщо всі поїздки були у непіковий час. Якщо їздити між зонами 1-3, то максимальна плата буде 10.60 (або 7.70 відповідно - у непіковий час)
ми живемо в зоні 1 і офіс знаходиться в зоні 1. Але, поки ми не переїдемо на іншу квартиру, їхати нам 5 станцій метро (це 10-14 хвилин) і до самої метро станції хвилин 10 від квартири йти (офіс знаходиться навпроти входу, тому це можна і не враховувати). Отже, десь 20-25 хвилин у час пік - здається недовго... але, чесно кажу, третій тиждень того метро і воно вже "дістало". Купа "народу" навколо, уникають зорового контакту, безособово все (що, напевно, правильно насправді)... але... скоріше би вже переїхати і знову ходити пішки! або спробувати велосипед... на якому я не вмію їздити... упс :)
ще про свої спостереження:
- зранку та увечері людей багато, але ніколи ще не було такого, щоб ми не "влізли" до поїзду (ми туди і не "лізли", а заходили - місце ще залишалося)
- вагони якісь вузенькі - між сидячими місцями може стояти лише одна людина; і ще люди чомусь люблять скупчуватися на вході (це тому що вагони вузенькі?)
- якщо звільняється сидіння, то чоловіки часто питають жікок поруч, чи вона не хоче сісти (не скажу, що усі, але ЧАСТО), а самі сідають, лише якщо ніхто не хоче; і взагалі, багато людей стоїть ігноруючи сідіння. Бачила, як поступалися місцем дівчатам (саме жінкам, а не лише дітям чи старшим людям)
- на елаваторі усі стоять СПРАВА, а ЗЛІВА залишають місце для "особливо" поспішаючих, які по елаватору бігають вверх-вниз :)
- в метро купа безкоштовних газет та якихось місцевих журналів. І їх читають! також багато людей з читалками/книгами/айпадами/телефонами - читають або бавляться, а facebook не "бровзають" - wi-fi нема...
Р.С. залишаю лінк, де можна почитати детально про проїзд і ціну та купити квитки. Для себе і, раптом, комусь ще знадобиться
Щось аж занадто складно :-(
ReplyDeleteя просто хотіла показати, що система дуже розвинена і раціональна - платиш лише за те, що дійсно проїжджаєш... і що ціни мотивують не завантажувати метро і не їхати одну зупинку
DeleteСистему цін так і не зрозумів...о_О
ReplyDeleteА на рахунок велосипеду - раджу спробувати. Сам для себе недавно відкрив цей вид транспорту - і дуже цьому задоволений)